Historisk utveckling

Berga som samhälle räknar sin start från 1897, det år då järnvägen Kalmar-Berga stod färdig och byggandet av ett nytt stationshus påbörjades. Samtidigt etablerades den första träindustrin. 1896 bestod Berga endast av tre hus förutom järnvägsstationen och hade ett 20-tal invånare.

Det finns också en intressant förhistoria till den plats som på 1870- och 1890-talen genom järnvägen kom att omvandlas till ett stations- och industrisamhälle. Hit hör beskrivningen av hur inlandsisen för tusentals år sedan formade åsarna, sjöarna, mossarna och det övriga landskapet. Gårdarna i Kalvenäs har anor från 1400-talet och Kungsvägen från Kalmar till Stockholm uppe på åsen genom samhället finns dokumenterad sedan 1600-talet.

Berga återfick sin betydelse som järnvägsknut med den nyupprustade Stångådalsbanan med Kustpilstågen mellan Linköping och Kalmar 1996 och Krösatågen mellan Nässjö och Oskarshamn 2011.